LinkedIN tips voor bedrijven!

Alle blogs, LinkedIN, Social media

Gepubliceerd op: 02.17.2021
Of het nu je persoonlijke merk/brand betreft of de algemene zichtbaarheid van je bedrijfsprofiel. LinkedIN is een prachtig kanaal om beide op te bouwen. Om de voordelen en mogelijkheden van LinkedIN volledig te benutten is het goed om te weten welk type content zorgt voor interactie met de doelgroep en daarmee voor een groter bereik. […]

Of het nu je persoonlijke merk/brand betreft of de algemene zichtbaarheid van je bedrijfsprofiel.

LinkedIN is een prachtig kanaal om beide op te bouwen. Om de voordelen en mogelijkheden van LinkedIN volledig te benutten is het goed om te weten welk type content zorgt voor interactie met de doelgroep en daarmee voor een groter bereik.

In dit artikel delen we een praktische handleiding, geheel bijgewerkt naar de nieuwe lay-out van LinkedIn, waarmee je vandaag nog kunt starten en direct de resultaten van terug ziet.

De frequentie van posten + tijdstip van posten zijn essentieel als het gaat om succes te behalen op LinkedIN. Daarnaast vertellen we je hoe je het maximale kunt halen uit je profiel en alle andere functies binnen LinkedIN.

Wanneer je deze tips toepast ben je goed op weg om het maximale uit dit platform te halen en jezelf of je bedrijf nog beter te presenteren op LinkedIN.


Tips voor LinkedIN

1. Post regelmatig, maar niet te vaak!

Consistentie is belangrijk. Teveel posten is schadelijk.

Start met het posten 2-3 keer per week op LinkedIN. Meer dan 30 keer per maand is een beetje ‘too much’ en kan zorgen voor een minder bereik en spammy overkomen. Analyseer wat dit doet met het bereik. Analyseer of je posts leiden tot interactie. Zie je beide factoren groeien, dan ben je aardig op weg en zijn de eerste effecten direct zichtbaar.

2. Deel video’s & tekstuele content

Uit onderzoek blijkt dat artikelen met afbeeldingen meer views krijgen. Het gaat echter niet alleen om afbeeldingen, je kunt ook video’s, dia’s of podcasts aan een post toevoegen – of zelfs documenten, wat LinkedIn al in 2019 introduceerde.

Hieronder zie je hoe we een voorbeeld van een carrousel post (bestaande uit meerdere foto’s) hebben toegevoegd aan ons LinkedIn bedrijfspagina. Volgers kunnen bij een carrousel post door de foto’s heen swipen.

5 redenen waarom social media marketing net daten is
5 redenen waarom social media marketing net daten is

3. Groeien op LinkedIN door connecties uit te nodigen via je bedrijfsprofiel

LinkedIN connecties uitnodigen binnen bedrijfsprofiel

LinkedIN geeft ieder bedrijfsprofiel dus 100 punten / uitnodigingen per bedrijfsprofiel. Als je als beheerder van een LinkedIN bedrijfsprofiel iemand uitnodigt, dan gaat er 1 punt af van je in totaal 100 punten / uitnodigingen.

Wordt deze uitnodiging vervolgens geaccepteerd door de ontvanger, dan krijg je dit punt er weer bij, waardoor je weer iemand anders kan uitnodigen.

Nodig dus mensen uit, van wie je denkt dat hij of zij jouw content op je bedrijfspagina mogelijk interessant zullen vinden. Dit ziet er als volgt uit:

Connecties uitnodigen binnen je LinkedIN bedrijfsprofiel
Connecties uitnodigen binnen je LinkedIN bedrijfsprofiel

4. Post content waar je volgers iets mee kunnen

Jouw volgers hebben zowel persoonlijke als professionele doelen binnen LinkedIN.

Zowel het vergroten van het netwerk (persoonlijk) als ook het vinden van nieuwe klanten (professioneel) staan centraal binnen LinkedIN.

Zorg voor diversiteit in je LinkedIN posts. Varieer binnen je LinkedIN strategie met de volgende type content.

Benut de verschillende mogelijkheden, want je volgers consumeren de content ook op verschillende manieren. Zorg ervoor dat mensen nieuwsgierig worden naar jouw content en gebruik echte ‘power words’ die aanzetten tot actie of je volgers stof tot nadenken geven.

5. Gebruik LinkedIn om je emaillijst te laten groeien

Deel content, die zo waardevol is, dat ze maar wat graag hun naam en emailadres ervoor willen achterlaten.

Denk hierbij aan checklists, whitepapers, E-books enz. Op die manier kun je deze mensen in de toekomst, per mail, meer vertellen over jouw producten of diensten.

6. Voeg LinkedIN buttons toe op je website

Op die manier rol je de rode loper uit voor je websitebezoekers naar je LinkedIN bedrijfsprofiel.

Je kunt een klikbare button naar je LinkedIN profiel natuurlijk op meerdere plekken plaatsen.

  • In de footer op je website
  • In de handtekening van je email
  • In je nieuwsbrief
  • Zelfs op je visitekaartje (offline) kun je de link uitschrijven naar je LinkedIN bedrijfsprofiel

7. Plaats je berichten op de momenten dat je volgers ook online zijn

Maar wanneer weet ik dat mijn volgers online zijn dan?

Goeie vraag!

Daar is gelukkig ook onderzoek naar gedaan.

  • De dag met de meeste interactie op LinkedIn is op donderdag. Gevolgd door de woensdag en vrijdag.
  • Tijdstippen met de meeste interactie: in de ochtend om 09.00 uur en daarna in de avonduren tussen 19.00 en 20.00 uur.
  • Gemiddeld is de beste tijd om te posten: om 13.00 uur.

Dit is een onderzoek waarbij gekeken is naar gemiddeldes. Ons advies is vooral te testen wat binnen jouw sector het beste werkt. Dat kan nog wel eens verschillen.

8. Houd je ogen open en kijkt wat zorgt voor interactie bij anderen

Zie je een bericht voorbij komen die veel mensen interessant vinden en hier veel op reageren?

Ga dan voor jezelf na welke elementen ervoor zorgen dat die post het zo goed doet:

  • Is het de tekst waarin een vraag wordt gesteld?
  • Is het, het onderwerp die actueel en relevant is en emoties in gang zet?
  • Is het de foto of de video die aanzet tot (re)actie?

Het is net LinkedIN psychologie. Ontleed de post van een ander en kijk vervolgens hoe jij deze elementen zelf uniek kunt maken voor jouw product of dienst. Verwacht niet na 1 post dat je viral gaat, maar blijf consistent berichten plaatsen.

Blijf testen en analyseren en voor je het weet heb je een winnende formule.

9. Adverteren op LinkedIN

Ook die mogelijkheid wordt geboden op het platform. Zonder hier helemaal de diepte mee in te gaan in dit artikel, kun je kiezen uit meerdere soorten advertenties, afhankelijk van je doelstelling:

LinkedIN advertentie formats
LinkedIN advertentie formats
  • Advertentie met 1 afbeelding
  • Videoadvertentie
  • Berichtadvertentie
  • Gespreksadvertentie
  • Volgadvertentie
  • Spotlight advertentie
  • Carrousel advertentie
LinkedIN campagnebeheer
LinkedIN campagnebeheer

10. Voeg producten toe aan je LinkedIN bedrijfspagina

Binnen LinkedIN kun je producten toevoegen. Daarnaast kun je reviews van klanten hier toevoegen. Tel daar bovenop een specifieke button om leads te genereren en je hebt er als bedrijf een nieuwe mogelijkheid bij om je producten goed onder de aandacht te brengen.

Heb je productvideo’s? Ook dan kun je deze toevoegen via dit gedeelte binnen je bedrijfspagina.

11. Benoem en tag andere bedrijven in je berichten

Het benoemen en taggen van andere bedrijven maakt dat de bedrijven die je noemt ook een melding krijgen binnen hun bedrijfsprofiel dat jij hen genoemd hebt. Dit doe je door een ‘@’ teken te gebruiken en daar vervolgens de naam van het bedrijf achter te plakken.

Grote kans dat je het bedrijf tegenkomt in de lijst die LinkedIN je zal geven.

Het mogelijke gevolg is dat het andere bedrijf deze post van jouw bedrijf zal gaan delen met hun eigen achterban, waardoor jouw bericht direct zichtbaar wordt bij een nieuw publiek.

En zichtbaar worden bij een nieuw publiek is tenslotte wat je wilt als bedrijf. Meer naamsbekendheid en daarmee ook direct nieuwe volgers die jouw bedrijfspagina gaan volgen.

12. Vraag aan je klanten of je succesvolle casestudies / samenwerkingen mag delen met je volgers

Er zijn maar weinig dingen krachtiger in online marketing dan aanbevelingen van klanten. Social proof wordt dit ook wel genoemd. Voor wat hoort wat, dus ook jij zult als bedrijf aanbevelingen voor anderen moeten schrijven.

13. personeel werven via linkedin introductievideo’s

Sollicitanten kunnen een introductievideo maken binnen LinkedIN, om zichzelf op deze moderne manier te presenteren aan werkgevers.

Of het de nieuwe digitale sollicitatiebrief is zal moeten blijken, maar ben je als bedrijf op zoek naar personeel?

Dan loont het zeker om even te kijken of individuen een dergelijke introductievideo hebben toegevoegd aan hun LinkedIN profiel, waarin ze zichzelf presenteren.


14. Laat medewerkers ook vanuit hun persoonlijke profiel berichten posten

Het effect?

  • Groter bereik.
  • Hogere betrokkenheid van volgers.
  • Rode loper naar je website.

Persoonlijke profielen worden meer gewaardeerd en zijn persoonlijker dan een bedrijfsprofiel. Wanneer jij een bericht op je LinkedIN profiel plaatst met een link naar een artikel of dienst op de bedrijfswebsite, dan zul je zien dat mensen sneller genegen zijn dit artikel te lezen en de website van jouw bedrijf te bezoeken.

Social media is de interactie tussen personen. Mensen willen interactie met andere mensen.

Dit betekent niet dat je, je bedrijfsprofiel links moet laten liggen, maar als je medewerkers een autoriteit kunnen worden in de sector, dan plukt het bedrijf waar deze medewerker werkt er zeker de vruchten van.

15. Reageer als bedrijf onder de LinkedIN berichten van personen

“Huh, kan dat?”

Jazeker!

Dat werk als volgt:

  • Open 2 tabbladen binnen LinkedIN. 1 tabblad met de post waar je op wilt reageren en 1 tabblad met je LinkedIN bedrijfsprofiel in beeld.
  • We starten bij je bedrijfsprofiel. Iedere bedrijfspagina heeft in zijn URL een unieke cijferreeks staan. Dit ziet er bij onze pagina bijvoorbeeld als volgt uit:

LinkedIN unieke cijferreeks voor bedrijfspagina’s
  • Kopieer en plak deze unieke cijferreeks in een notitieblok.
  • Vervolgens ga je naar het tabblad waar de post te zien is waar je op wilt reageren. Deze specifieke pagina heeft ook een unieke URL.
  • Plak achter deze URL het volgende gedeelte: ?actorCompanyId=
  • Vul achter het = teken jouw unieke cijferreeks van jouw bedrijfspagina en klik op ‘enter’.
  • Nu kun je als bedrijf reageren onder iemand anders zijn post

Waarom is dit nu zo waardevol zul je denken?

Als bedrijf wil je laten zien dat je een autoriteit bent. Door waardevolle, inhoudelijke reacties achter te laten op een post van iemand anders wordt ook jouw bedrijfspagina beter zichtbaar voor anderen.

Hier kunnen potentiele klanten tussen zitten die voor jouw bedrijf interessant zijn.

16. Voeg concurrenten toe binnen je LinkedIN bedrijfsprofiel

Als bedrijf wil je weten hoe je presteert ten opzichte van je concurrentie op LinkedIN. Om dit bij te houden kun je bedrijfsprofielen van concurrenten toevoegen binnen LinkedIN.

Hoe doe je dat?

Concurrenten toevoegen binnen je LinkedIN bedrijfsprofiel
Concurrenten toevoegen binnen je LinkedIN bedrijfsprofiel

Vervolgens kun je een top 10 toevoegen incl. jouw eigen bedrijfsprofiel.

Vervolgens kun je een aantal dingen zien over de profielen van jouw concurrenten:

  • Gegevens over volgers‘ (bestaande volgers van de pagina en nieuwe volgers die in deze periode erbij zijn gekomen bij je concurrenten).
  • ‘Organische contentstatistieken’ voor updates van een bedrijfspagina van een concurrent. Hierbij moet je denken aan:
    – Totaal aantal reacties, commentaren en gedeelde spontane bijdragen per bedrijfspagina van je concurrent.
    – ‘Totaal aantal organische bijdragen’ per pagina.

17. Leads genereren via LinkedIN

Ga naar je bedrijfsprofiel.

Aan de linkerkant bij de statistieken zie je dat je leads kunt genereren binnen LinkedIN.

Leads genereren via LinkedIN

18. LinkedIN nieuwsbrief maken

LinkedIN biedt de mogelijkheid om een nieuwsbrief te maken voor bedrijven. Geïnteresseerden kunnen jouw nieuwsbrief volgen binnen LinkedIN. Zorg dat je waardevolle artikelen toevoegt, zodat je deze groep kunt laten groeien via dit platform.

Wil je meer informatie? Neem contact op!

Wil je, je online marketing uitbesteden, of je social media activiteiten? Schroom niet om contact op te nemen met onze social media specialisten van Forward Marketing. Die helpen je uiteraard graag verder als je vragen hebt over dit onderwerp!

☎ 085 27 30 700

Mail: info@forwardmarketing.nl

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

JIJ HEBT DOELEN, WIJ OMARMEN DEZE!

Als resultaat gedreven full service online marketing bureau helpt Forward marketing jou proactief. Jij hebt doelen en wij ondersteunen je door middel van een doordachte strategie om deze te behalen… We helpen jou om kansen te ontdekken en er efficiënt gebruik van te maken.
Profiteer ook van onze onderscheidende, resultaatgerichte, meedenkende, adviserende en uitvoerende werkwijze.

Gratis SEO tips! Schrijf je nu in op onze maillijst

Pin It on Pinterest

Share This