Onboarden nieuwe medewerkers; stel deze vragen en bespaar duizenden euro’s!

Alle blogs, Recruitment marketing

Gepubliceerd op: 08.24.2022
Het onboarden van een nieuwe medewerker kan een flink project / 'pain in the ass' zijn. De kosten voor het vervangen van een individuele werknemer kunnen oplopen tot 2x hun jaarsalaris bij het aantrekken van een senior. Gelukkig kun je in het onboard traject vragen stellen die ervoor te zorgen dat nieuwe medewerkers bij jouw organisatie blijven. In dit artikel zetten we deze vragen op een rij, waardoor jouw organisatie tijd en kosten kan besparen bij het volgende onboard traject van nieuwe medewerkers.

Onboarding binnen een virtuele / hybride werkomgeving

Onboarden nieuwe medewerkers is altijd al moeilijk geweest.

Het is alleen nog veel moeilijker in een virtuele/hybride werkomgeving.

Het is moeilijker voor de werknemers om het gevoel te krijgen dat ze een gemeenschap vormen en erbij horen als ze hun collega’s niet elke dag zien.

Aan jou de taak als organisatie om die verbondenheid binnen het team te benadrukken en te stimuleren.

Virtuele / hybride werkomgeving is na de pandemie in een stroomversnelling gekomen

9 Vragen die je kunt stellen aan nieuwe medewerkers om ervoor te zorgen dat ze blijven

Vraag 1: “Wat heeft je doen besluiten om hier te solliciteren?”

Dit is een goede manier om erachter te komen waarom ze naar jouw organisatie zijn gekomen. Als je, je hierop concentreert, voorkom je dat je dezelfde fout maakt als het vorige bedrijf waar hij/zij werkte.

Vraag 2: “Wat worden jouw persoonlijke doelen binnen deze huidige functie?”

Als manager of ondernemer kun je zelf met doelen komen, maar de specifieke doelen van de werknemer kunnen anders zijn.

Zorg ervoor dat je vanaf het begin met beide rekening houdt.

Vraag 3: “Heb je persoonlijke doelen of verplichtingen waar je me over wilt vertellen?”

Op deze manier kun je echt een zakelijke relatie opbouwen als je zowel de werknemer als de persoon leert kennen.

Gebruik deze vraag om de werknemer ook buiten het werk om te leren kennen.

Vraag 4: “Wat is het mooiste compliment dat je op werkgebied ooit hebt gekregen?”

Mensen verschillen in hoe ze erkenning willen ontvangen. Niet iedereen houdt van erkenning.

Besteed aandacht aan dit antwoord en gebruik het als werknemers goed werk leveren.

Vraag 5: “Wat is de belangrijkste reden dat jij hier bij dit bedrijf zal blijven werken?”

Het antwoord op deze vraag geeft inzicht in hetgeen waar de werknemer momenteel om geeft. Dit kan naar verloop van tijd natuurlijk veranderen, maar het geeft je als werkgever we inzicht in wat hij/zij op dit moment belangrijk vindt en waar je, je als werkgever dus op kunt focussen.

Vraag 6: “Welke specifieke vaardigheden wil je leren en hoe kunnen wij jou daarin ondersteunen?”

Dit is je kans om een mentor in de organisatie te vinden die sterk is in deze vaardigheid en hem of haar daarin mee kan nemen, om zich verder te ontwikkelen.

Misschien ben jij het wel, of het biedt een geweldige kans om hen met iemand anders in contact te brengen.

Vraag 7: “Ben jij het type die me vertelt hoe je, je voelt of moet ik het vragen?”

We kunnen in ons hoofd vaak een ander beeld schetsen dan wat er werkelijk aan de hand is.

Dit helpt je te begrijpen hoe proactief je moet zijn als werkgever.

Vraag 8: “Heb je buiten het werk om een mentor gehad en zo ja, wat maakt deze mentor/specialist zo goed of zo waardevol voor jou?”

Als manager, is dit goud waard voor jou.

Dit helpt je uit te vinden wat werkt in een samenwerking/relatie voor die persoon.

Het is jouw taak als manager/werkgever om ervoor te zorgen dat je biedt wat ze nodig hebben.

Vraag 9: “Is er nog iets anders waarover je wilt praten, dat ons kan helpen goed/beter samen te werken?”

Een laatste open vraag om je te helpen iets aan het licht te brengen dat misschien nog niet eerder is gedeeld.

Dit is een goede gelegenheid om ervoor te zorgen dat je de werknemer de ruimte geeft.

Welke vraag vind je het meest waardevol om te gebruiken als manager/werkgever?

Heb je hulp nodig bij het aantrekken / onboarden van nieuw personeel? Bekijk onze recruitment marketing pagina voor meer informatie.

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This