Als je echt een kijkje wilt nemen in de gedachten van je website bezoeker, wat ze vinden van jouw website en hoe zij denken dat jouw website beter kan worden ingericht, dan ben je op de juiste plek belandt.
We beloven dat het geen opsomming zal worden van een zooitje tools. Het zit ‘m namelijk niet in de veelvoud aan tools die beschikbaar zijn, maar het gaat erom hoe je deze tools zo effectief mogelijk inzet en hoe je deze tool gaat gebruiken.
In dit artikel gaan we je daar een handje bij helpen.
Om je hierbij te helpen en het maximale te halen uit website feedback beschrijven we in dit artikel achtereenvolgens:
- Waarom feedback op jouw website zo belangrijk is: Hoe feedback tools jouw bedrijf helpen groeien!
- Hoe je feedback die je via je website krijgt kunt inzetten om de gebruikerservaring te verbeteren en meer conversies te realiseren
- Feedback vragen die je kun stellen aan je website bezoekers
- 3 soorten feedback tools en hoe je deze gebruikt om de gebruikerservaring voor je bezoekers te verbeteren
Waarom feedback op jouw website zo belangrijk is: Hoe feedback tools jouw bedrijf helpen groeien!
Of je nu een website of een webshop hebt. Je bent je ervan bewust dat de gebruikerservaring (UX) van een website voor een groot gedeelte de gemoedstoestand van je websitebezoekers bepaald. Zorg dat je bezoekers jouw website of webshop als prettig ervaren. Ze verwachten namelijk niks anders van je.
Interne links die het niet doen.
Een design die voor verwarring zorgt.
Zomaar een greep uit een aantal ervaringen op een website die zorgen voor ontevreden bezoekers. Grote kans dat deze bezoekers ook nooit meer terugkomen en bij de concurrent hun aankoop doen.
Traditionele data verzameling tools als Google Analytics geven je inzicht in wat wel en niet werkt voor je bezoekers. Je kunt daarnaast achterhalen hoe bezoekers op jouw website terecht komen , welke pagina’s de meeste bezoekers krijgen en hoe lang ze rondhangen op je website, voordat ze de website of webshop verlaten.

Een tool als Google Analytics is erg waardevol, maar zegt je niet hoe bezoekers jouw website daadwerkelijk ervaren en waarom ze zich op een bepaalde manier gedragen op jouw website of in jouw webshop.
Ze kunnen je website ook niet beoordelen op punten als:
- Design
- Functionaliteit
- Gebruiksvriendelijkheid
- Leesbaarheid
- Gebruiksgemak
Terwijl dit rijtje natuurlijk wel van invloed zijn op de gebruikerservaring van een website bezoeker.
Gelukkig is dit precies de reden waarom we dit artikel hebben geschreven, omdat de website feedback tools je deze informatie wel kunnen geven.
Hoe je feedback die je via je website krijgt kunt inzetten om de gebruikerservaring te verbeteren en meer conversies te realiseren
Website feedback geeft je inzicht en directe terugkoppeling van echte bezoekers en gebruikers. In hun eigen woorden. Hiermee krijg je ook direct een beter beeld van de klantreis. Afhankelijk van hoe je de vraag stelt en wanneer je de vraag stelt in het aankoopproces.
Van begin tot eind kun je feedback verzamelen op verschillende plekken op je website.
Feedback tools geven je inzicht in:
- Welk gevoel jouw bezoekers hebben bij jouw website
- Welke behoeften jouw bezoekers hebben
- Waarom bezoekers een bepaald gevoel hebben bij jouw website
- Hoe meer feedback je krijgt op jouw website, des te meer trends je kunt achterhalen op basis van deze feedback.
Feedback vragen die je kun stellen aan je website bezoekers
Als je veel feedback wilt ontvangen van je bezoekers, zul je moeten nagaan naar wat voor soort antwoorden je op zoek bent:
- Wil je een probleem oplossen? Misschien heb je een landingspagina met een hoog bouncepercentage en wil je achterhalen waarom bezoekers afhaken in deze stap van het proces en waarom ze niet richting de volgende stap in de funnel bewegen.
- Moet je iets aanpassen aan je website om je doelen te behalen? Misschien is je conversiepercentage op jouw website of in je webshop gedaald en wil je weten wat er moet worden aangepast om die gebruikerservaring te verbeteren om zo het aantal conversies weer te verhogen.
- Wil je het gedrag van je websitebezoekers achterhalen? Misschien is de data die afkomstig is uit de analytische tools niet voldoende. Je wilt specifieke informatie waarom bezoekers zich gedragen zoals ze zich gedragen als ze je website of webshop bezoeken.
- Heb je een specifieke vraag voor je klanten? Stel die vraag! Tenzij je natuurlijk een grote glazen bol op kantoor hebt staan en je de gedachten va je bezoekers kan lezen. De snelste manier om het antwoord op je vraag te krijgen, is door ze die vraag te stellen.
Wanneer je, je doelen helder voor ogen hebt en je de vragen hebt verzameld die je beantwoord wilt hebben, dan is het tijd voor de volgende stap.
3 soorten feedback tools en hoe je deze gebruikt om de gebruikerservaring voor je bezoekers te verbeteren
Je kunt verschillende tools gebruiken. Dit hangt af van de feedback vragen die je wilt stellen aan je bezoekers. Waar je de vragen wilt stellen aan je bezoekers op jouw website?
Hieronder benoemen we 3 feedback tools en geven we je tips om over hoe je ze kunt gebruiken om de gebruikerservaring voor je bezoekers te verbeteren. Dit met als einddoel om meer conversies te realiseren.
Feedback onderzoek tools op je website
Onderzoek tools op je website helpen je te begrijpen wie de website bezoekers zijn en wat ervoor zorgt dat ze naar je website komen.
‘Surveys’ op je website helpen je om feedback te verzamelen van echte website bezoekers. Deze feedback krijg je ook nog eens in hun eigen woorden op je bordje. Op deze manier kun je achterhalen tegen welke problemen je bezoekers aanlopen op de website.
Dit is hoe zo’n ‘survey’ pop-up eruit ziet op je website:

Je kunt ‘surveys’ het beste gebruiken voor:
- Verzamelen van snelle feedback vanuit je bezoekers in hun eigen woorden
- Specifieke feedback op specifieke pagina’s
- Meten van de ‘NPS score’ (‘Net Promoter Score’)
Surveys kun je beter niet gebruiken voor:
- Het stellen van meerdere vragen aan je website bezoekers
- Het verzamelen van antwoorden waarbij je echt de diepte ingaat en onderzoeken die langer dan 1 minuut van de bezoekers hun tijd vraagt.
Wanneer je de surveys van Hotjar gebruikt, kun je deze surveys op specifieke pagina’s tevoorschijn laten komen. Mocht je er bijvoorbeeld in Google Analytics achterkomen dat op sommige pagina’s een hoop bezoekers de website verlaten, dan kun je op deze specifieke pagina vragen aan je bezoekers, middels een korte vraag, wat er ontbreekt op deze pagina.
“Bedenk goed hoe je de vragen stelt aan je website bezoeker. De manier waarop je de vraag stelt bepaald ook voor een groot deel wat voor soort antwoorden je terug krijgt! Stel je bijvoorbeeld open vragen of gesloten vragen? “
Nu hoor ik je denken: “Hoe stel je goede vragen waar je waardevolle antwoorden voor terug krijgt?”
De experts van AG Consult schreven hier een mooi artikel over.
Feedback formulieren en onderzoeken
De beste klantenfeedbacktools zijn formulieren en enquêtes, tools die de gedachten van de klant (VoC) vertegenwoordigen, waarmee je een reeks vragen kunt stellen om gedetailleerd inzicht te krijgen in de indrukken en ervaringen van gebruikers op uw site.
Vanwege de aard van dit type enquête – je kunt een lijst met vragen stellen die mogelijk meer tijd en ruimte vereisen om doordacht te reageren – kan de enquête permanent op een aparte pagina van jouw website staan, of je kunt een link naar een pagina met daarop een enquête met jouw bezoekers delen.

Waarvoor kun je deze onderzoeken het beste gebruiken?
- Voor het bereiken van specifieke klantsegmenten om hun ervaringen in detail te achterhalen
- Voor het stellen van meerdere vragen
- Meten van klanttevredenheid met een NPS onderzoek
- Voor het stellen van vragen die verder gaan dan de website ervaring alleen en meer vertellen over de complete klantreis
Waar kun je deze onderzoeken beter niet voor gebruiken:
- Snelle feedback op je website waarbij je 1 of 2 vragen stelt
Feedback widgets op je website
Feedback widgets op je website zijn een 3e manier om terugkoppeling te krijgen van je website bezoekers.
Hoe worden deze feedback widgets getoond op jouw website?

Als je hierop klikt krijg je onderstaande emoticons te zien, waar de bezoeker zijn feedback kan aanklikken.

Wanneer kun je feedback widgets het beste gebruiken?
- Wanneer je specifieke problemen met elementen op je website of andere features op je website wilt identificeren
- Wanneer je prioriteit wilt geven aan een bepaald element op je website en je de gebruikerservaring wilt peilen onder je website onderzoekers
- Wanneer je trends wilt meten in hetgeen wat websitebezoekers wel of niet leuk vinden
Wanneer kun je feedback widgets beter niet gebruiken?
- Wanneer je meerdere vragen wilt stellen aan klanten over je website.
- Wanneer je de gebruikerservaring wilt meten met een NPS onderzoek.
Als je de feedback widget toevoegt op je website via Hotjar, dan zal de feedback widget te zien zijn in de kantlijn van je website. Wanneer je bezoekers hierop klikken klapt de widget uit en kan de bezoeker zijn feedback achterlaten door een van de emoticons aan te klikken.
De feedback widgets op je website zijn het meest effectief op pagina’s waar de meeste bezoekers je website verlaten. Met behulp van de feedback kun je ervoor zorgen dat er meer bezokers richting de volgende stap in je website of webshop worden gestuurd en er dus mogelijk meer mensen overgaan tot aankoop.
Veelgestelde vragen over feedback tools op je website:
Wat zijn website feedback tools?
Wat is het verschil tussen analytische tools (‘Google Analytics’) en website feedback tools (‘Hotjar’)?
Waarom is website feedback zo belangrijk?
Wat is de beste feedback tool voor mijn website?
Wat kun je doen met de feedback van je website bezoekers?
Geef je website een redesign, of laat een nieuwe website maken om het aantal conversies te optimaliseren. Creëer landingspagina’s die goed converteren. Start met het opzetten van A/B testen, zodat de wijzigingen die je uitvoert ook zijn gebaseerd op goede vergelijkingen tussen verschillende designs.
Wil je meer waardevolle tips van ons ontvangen?