Wat is een AI-gedreven zoekmachine?

AI, Alle blogs, SEO, Strategie

Gepubliceerd op: 07.22.2025
Dit artikel is geschreven voor ondernemers, directieleden en commercieel verantwoordelijken in de maakindustrie. Bedrijven die actief zijn in niches, een lange klantreis hebben en op zoek zijn naar hoogwaardige leads buiten hun bestaande netwerk.

Voor wie is dit artikel?

Dit artikel is geschreven voor ondernemers, directieleden en commercieel verantwoordelijken in de maakindustrie. Bedrijven die actief zijn in niches, een lange klantreis hebben en op zoek zijn naar hoogwaardige leads buiten hun bestaande netwerk.

Leestijd: 5 min.

Wat is een AI gedreven ´zoekmachine´?

AI gedreven zoekmachines / tools als ChatGPT, Perplexity, Gemini, maar ook Google SGE (Search Generative Experience) gebruiken natural language understanding (NLU). Ze beantwoorden vragen, niet alleen zoekwoorden.

Waar Google zoekt op “metaalbewerking in Noord-Brabant”, zoekt een AI op:

“Welke Nederlandse bedrijven helpen met het reduceren van stilstand in high-precision productie?”

Dat vraagt om een andere aanpak. AI-zoekmachines vinden en tonen bedrijven die online inhoudelijk en strategisch relevant zijn.

AI mode - AI gedreven zoekmachine

Je hebt een sterk netwerk. Je staat bekend in je branche.

En toch…

Nieuwe kansen/opdrachten/leads komen moeizaam binnen. Je wordt minder gevonden door bedrijven buiten je netwerk. En als ze je wél vinden, zijn ze vaak al in gesprek met een concurrent.

Waarom?

Omdat de klantreis is veranderd. En AI verandert hem opnieuw.

Klassieke zoekmachine vs AI-zoekmachine

Klassieke zoekmachine vs. AI zoekmachine

Bron: chat.openai.com

Hoe beïnvloedt AI de klantreis?

Waar vroeger je website een online visitekaartje was, is het nu je digitale accountmanager. En die wordt tegenwoordig ‘gescreend’ door slimme AI-zoekmachines. Die werken anders dan zoekmachines voorheen deed.

AI-tools worden ingezet door inkopers, engineers en directieleden om sneller informatie te verzamelen, leveranciers te vergelijken en oplossingen te vinden.

Beslissers stellen vragen als:

  • “Wie helpt mij internationaal op te schalen zonder productieverlies?”
  • “Wat zijn alternatieven voor onze huidige leverancier in Duitsland?”
  • “Hoe verlagen andere maakbedrijven hun faalkosten via procesoptimalisatie?”

Wie op zulke vragen het juiste antwoord biedt, komt automatisch in beeld.

Wat kun je als maakbedrijf doen?

Wil je in de toekomst nog relevant zijn voor klanten buiten je netwerk? Dan moet je vindbaar zijn op de momenten dat AI ‘meedenkt’ met jouw prospect.

Wat heb je daarvoor nodig?

  1. Bouw een ijzersterke positionering

    Jij bent geen dertien-in-een-dozijn maakbedrijf. Zorg dat je dat ook online laat zien. Wat los je op voor wie? Waarom kies je voor jullie? Zorg dat AI dat ook weet, door het consistent terug te laten komen op je website, in je cases, blogs en klantverhalen.

  2. Content die AI snapt

    Publiceer content rond thema’s als:

    – Voorspellend onderhoud.
    – Strategisch opschalen.
    – Leveranciersrisico’s verkleinen.
    – Gebruik vragen en termen zoals jouw klant die stelt.

  3. Antwoorden op zoekvragen, niet alleen op je homepage maar door je hele site

    Je potentiële klant zoekt geen product. Die zoekt zekerheid. Een oplossing. Inzicht. Als je die biedt, komt het contact vanzelf.

  4. Data en dashboarding

    Stop met gissen en sturen op eigen ‘gevoel’. Meet wat werkt. Analyseer welke pagina’s bezoekers aantrekken, wat converteert en waar mensen afhaken.

  5. Verkoop begint eerder met jouw content

    Volgens het CEP (Category Entry Points)-model van LinkedIn is het brein van je prospect de échte zoekmachine. AI helpt dat brein, maar alleen als jij duidelijke links legt met relevante aankoopmomenten (CEPs).

    Voorbeelden:

    “Als je klant kampt met te weinig capaciteit”
    “Als je klant de afhankelijkheid van één klant of leverancier wilt verkleinen”
    “Als je klant nieuwe markten wilt betreden zonder de leverbetrouwbaarheid te verliezen”

Begin met de W's om de aankoopsituaties in de categorie te identificeren. Dit kan worden gedaan in de vorm van een enquête of een brainstormsessie met uw verkoop- en marketingteams

AI modellen helpen je deze emoties en uitdagingen te koppelen aan de juiste bedrijven. Het is belangrijk dat jij met jouw bedrijf in dat lijstje staat van jouw prospects.

6. Zorg dat je technisch vindbaar bent

  • Gebruik duidelijke headings (zoals H1, H2).
  • Optimaliseer laadsnelheid, mobiele weergave en interne links.
  • Laat AI je content makkelijk doorgronden door helder taalgebruik, gestructureerde informatie (structured data).

7. Zorg dat je breder aanwezig bent dan alleen in de zoekmachine

AI-tools halen hun antwoorden uit:

  • Artikelen.
  • Blogs.
  • Whitepapers.
  • Fora.
  • Bedrijfspagina’s.
  • PDF’s, documentatie, en zelfs klantreviews.

AI-gestuurde zoekmachines vragen niet: ¨Wat maak je?¨

AI-modellen en AI mode in Google veranderen de spelregels. Ze maken geen lijstjes met ‘freestechniek bedrijven in Nederland’, maar geven advies op basis van:

  • Inhoud.
  • Context.
  • Autoriteit.
  • Relevantie.

Als jouw bedrijf dat snapt en erop anticipeert, wint jouw bedrijf.

Wil je meer weten over AI gerelateerde onderwerpen, bekijk dan onderstaande bronnen:

Wil jij weten hoe je op de radar komt van de bekende AI modellen (ChatGPT, Perplexity, Gemini)?

Neem even vrijblijvend contact met ons op, dan kijken we samen hoe we hier invulling aan kunnen gaan geven voor jouw bedrijf.

info@forwardmarketing.nl
085 27 30 700

Auteursbio Frank van Splunter
Frank van Splunter

Frank van Splunter, SEO specialist

Frank is 6 jaar in dienst bij Forward Marketing en zorgt ervoor dat jouw website goed gevonden wordt in de online zoekmachines.

Meer praktische tips ontvangen?

Volg onze Linkedin nieuwsbrief genaamd; ´Online marketing artikelen´.
Nieuwste trends & ontwikkelingen in het digitale landschap
Hands on artikelen. Inclusief screenshots en zo min mogelijk jargon.

Volg onze Linkedin nieuwsbrief artikelen!

* Je ontvangt twee-wekelijks praktische artikelen: in één Linkedin update!

Meer van deze auteur:Frank van Splunter

Pin It on Pinterest

Share This