Met de opkomst van AI-tools zoals Perplexity, ChatGPT en SearchGPT van OpenAI, is het niet alleen belangrijk om te begrijpen hoe je jouw website zichtbaar maakt binnen deze platforms en verkeer naar je site trekt, maar ook hoe je dit verkeer, dat afkomstig is vanuit AI tools, meetbaar maakt binnen GA4.
In dit artikel leggen we je, aan de hand van screenshots, uit hoe je dit doet.
We bespreken achtereenvolgens:
- Wat is AI verkeer in GA4?
- Waarom is het belangrijk om websiteverkeer vanuit AI tools te analyseren?
- Hoe maak je AI websiteverkeer rapporten in GA4?
Wat is AI verkeer in GA4?
AI-verkeer in Google Analytics 4 (GA4) verwijst naar bezoekers die je website bereiken via AI-gebaseerde tools en platforms zoals Perplexity, ChatGPT, en SearchGPT van OpenAI. Dit type verkeer is afkomstig van interacties met AI-modellen die gebruikers helpen bij het vinden van informatie en websites.
Waarom is het belangrijk om websiteverkeer vanuit AI tools te analyseren?
- Inzicht in Gebruikersgedrag: AI-verkeer kan je inzicht geven in hoe gebruikers je website vinden en welke inhoud ze waardevol vinden. Dit helpt bij het verfijnen van je contentstrategie, daarnaast kun je bij het analyseren van de route die ze op jouw website afleggen identificeren welke trends je terug ziet in het verkeer afkomstig vanuit AI tools.
- Optimaliseren van Marketingstrategieën: Door te begrijpen welke AI-tools verkeer naar je site sturen, kun je je marketinginspanningen richten op de platforms die het meest effectief zijn.
- Toekomstgericht Adverteren: Aangezien AI steeds meer wordt geïntegreerd in het dagelijks leven, kan het bijhouden van AI-verkeer je helpen om toekomstige trends te voorspellen en je website daarop aan te passen.
Hoe maak je AI websiteverkeer rapporten in GA4?
- Stap 1: Login bij je GA4 property.
- Stap 2: Klik op ´verkennen´ in het menu.
- Stap 3: Scroll naar het rapport genaamd: ´Organisch verkeer – Analyse´.
*Als je deze hier nog niet hebt staan, lees dan eerst het volgende artikel: ´Hoe maak ik een organische verkeer analyse in GA4?´
- Stap 4: Klik op de drie bolletjes naast: ´Organisch verkeer – Analyse´ en klik op ´dupliceren´ als optie in het dropdown menu.
- Stap 5: Klik op ´Kopie van organisch verkeer – Analyse´
- Stap 6: Geef het rapport een andere naam [Ai Traffic Analyse]
- Stap 7: Ga naar het kopje ´segmenten´. Hover met je muis over het blokje ´naamloos segment´ en klik op de drie bolletjes waar de rode pijl naar verwijst.
- Stap 8: Klik op ´Verwijderen´
- Stap 9: Klik op ´Segment verwijderen´
- Stap 10: Klik op het ´+´ teken naast segmenten.
- Stap 11: Klik op ´Gebeurtenissegment´
- Stap 12: Geef je segment een naam. Klik op het pijltje naast ´nieuwe voorwaarde toevoegen´ en typ in ´paginaverwijzing´ in het veld rechts daarnaast kies je voor ´komt overeen met regex´.
Hieronder typ je in: .*\.ai.*|.*\.openai.*
Klik vervolgens rechtsboven op ´opslaan en toepassen´.
- Stap 13: Klik op het rapport ´overview´
- Stap 14: Verwijder onder ´rijen´ de dimensie ´bron/medium voor nieuwe gebruiker´
Je ziet nu het volgende:
Stap 15: Importeer de dimensie ´pagina verwijzing´ in het rapport, door te dubbelklikken op de dimensie ´pagina verwijzing´.
Je AI overview rapport ziet er nu als volgt uit:
Stap 16: Klik op het tabblad ´landingspagina´s´
- Stap 17: Ga met je muis naar segmenten en klik op de drie bolletjes (*niet zichtbaar in screenshot hieronder, wel in GA4!)
- Stap 18: Klik op ´toepassen´
Je ziet nu het volledige landingspagina rapport met daarin het AI verkeer.
- Stap 19: Klik nu op de overige tabbladen in het verkenningsrapport om het AI verkeer segment toe te passen zoals we hierboven beschreven hebben.
Dit is hoe je verschillende rapporten kunt maken waarin je het websiteverkeer vanuit Ai tools kunt monitoren.
Wil je meer Google Analytics 4 tips ontvangen?