Jouw verhaal overtuigend vermarkten op de plekken waar je klanten zich digitaal bevinden. Dat is in een notendop online marketing.
De laatste jaren is daar iets belangrijks bijgekomen: kunstmatige intelligentie (AI). Denk aan slimme technologie die teksten schrijft, zoekopdrachten begrijpt of automatisch advies geeft.
Grote platforms zoals Google en Bing gebruiken deze technologie steeds meer in hun zoekmachines. Dat betekent dat jouw (potentiële) klanten niet alleen zoeken zoals vroeger, maar ook direct antwoorden krijgen van AI, zonder door te klikken naar een website.
Wat betekenen deze AI ontwikkelingen voor jouw bedrijf of voor jou als ondernemer of marketeer?
- Je klant zoekt en vindt steeds vaker via AI taalmodellen (ChatGPT, Gemini, Perplexity etc.).
- Google toont niet alleen links, maar ook automatisch gegenereerde antwoorden.
- Je website en content moeten “leesbaar” zijn voor AI, anders word je minder goed gevonden.
- Het draait niet meer alleen om bovenaan staan in Google, maar om zichtbaar zijn in het antwoord zelf.
Op deze pagina vind je een overzicht van hoe zoekmachines veranderen door AI, wat dat betekent voor je vindbaarheid van jouw website en wat je vandaag al kunt doen om jouw bedrijf goed zichtbaar te houden.
Je hoeft geen techneut of marketeer te zijn. Wij vertalen de veranderingen in praktische stappen, zodat jij als ondernemer weet waar je op moet letten en hoe je kunt blijven groeien in een snel veranderend digitaal landschap.
AI & online marketing
- De AI-zoekmachine uitgelegd
– Wat is een AI-gedreven zoekmachine?
– Wat is het verschil tussen zoeken via Google en zoeken via AI (zoals ChatGPT of Perplexity)?
– Wat is een “antwoordmachine” en waarom is dit belangrijk voor jouw bedrijf? - Zoeken met AI als gesprekspartner (AI Mode)
– Wat is “AI Mode” in tools zoals Perplexity, Bing, ChatGPT?
– Hoe werkt conversatie-gebaseerd zoeken en hoe bereid je jouw content hierop voor?
– Voorbeelden van prompts waarbij jouw bedrijf gevonden moet worden - GEO; Optimaliseren van content voor AI-systemen (zoals ChatGPT, Google SGE of Perplexity)
– Retrieval-augmented generation (RAG) uitgelegd in begrijpelijke taal
– Hoe AI content selecteert en verwerkt tot een antwoord
– Welke bronnen AI gebruikt: publieke data, webpagina’s, encyclopedieën - AI geletterdheid
– Wat is AI-geletterdheid en waarom is het belangrijk voor jouw marketingteam?
– Welke tools (ChatGPT, Gemini, Copilot) moet je kennen en hoe gebruik je ze effectief?
– Prompts, pitfalls & praktijkvoorbeelden - Vindbaarheid in een AI-gedreven wereld (AI SEO)
– Hoe optimaliseer je content voor AI-snippets en gegenereerde antwoorden?
– Van zoekwoorden naar entiteiten en onderwerpen: hoe AI jouw content selecteert
– Structured data en semantiek voor AI-readability - Meten en begrijpen wat AI met je verkeer doet
– Hoe meet je zichtbaarheid als mensen niet meer doorklikken?
– GA4 en Search Console tips voor AI-impact
– KPI’s voor een AI-tijdperk: aandacht, reputatie, autoriteit
Wil je meer weten over AI & online marketing? Bekijk hieronder een aantal soortgelijke artikelen over AI:
- AI gedreven zoekmachine.
- Custom GPT’s; Hoe ze repetitieve (marketing)taken versnellen
- Het verschil tussen ChatGPT en een Custom GPT
- Hoe maak je AI verkeer meetbaar binnen GA4?
- 6 ChatGPT prompts om je marketing resultaten te verbeteren.
- Cursus: Online AI training.
Wil je hulp bij de implementatie van bovenstaande onderwerpen?
Neem contact met ons op via:
info@forwardmarketing.nl
085 27 30 700
