Instagram maakt het makkelijker voor gebruikers om lokale, kleine bedrijven in de buurt te ontdekken en beter vindbaar te maken.
Hoe?
Door middel van locatiekaarten die gebruikers kunnen door spitten.
Populaire locaties / bedrijven bij jou in de buurt kunnen met deze update op de kaart gefilterd en gevonden worden.
Mister Mark Zuckerberg, CEO van Meta (voorheen Facebook), gaf in zijn stories een sneak preview, hoe deze omgeving eruit ziet:
Nu vraag je, je misschien af ; Maar hoe was de situatie voorheen dan eigenlijk, wat betreft het vinden van bedrijven binnen bepaalde locaties?
Voorheen kon je bedrijven alleen ontdekken wanneer een bedrijf in een Instagram post werd getagd op een bepaalde locatie.
Nu is het zo dat je de Instagram accounts van bedrijven op de kaart direct kunt zien.
Hoe vind ik een bedrijf op de kaart binnen Instagram?
Het vinden van een bedrijf op de kaart binnen Instagram is vrij eenvoudig.
Het werkt als volgt:
- Vul binnen Instagram de naam van het bedrijf in. Wij nemen als voorbeeld onze thuishaven, Forward marketing – Alphen aan den Rijn.
- Klik vervolgens op het tabblad ‘Plaatsen’.
- Vervolgens zie je het volgende:
- Zodra je een bedrijf hebt gevonden, heb je de mogelijkheid om de locatie van dit bedrijf op te slaan (*zie het icoontje in het groene vierkantje op de foto hierboven).
- Vervolgens heb je de mogelijkheid om het bedrijfsaccount te gaan volgen, of de locatie te bewaren voor later.
Deze update geeft bedrijven een stimulans om een actieve aanwezigheid op Instagram op te bouwen en te behouden.
Locaties worden niet vooraf ingevuld of door gebruikers ingevoerd, zoals op Google Maps.
De enige manier om als bedrijf gevonden te worden op de Instagram-kaart is door simpelweg een bedrijfsaccount aan te vullen met de contactinformatie van jouw bedrijf.
Hoe verhouden deze instagram locatiekaarten zich t.o.v. je Google Maps vermelding?
Die twee werelden zijn redelijk vergelijkbaar met elkaar.
Daar waar je via Google bedrijven kunt opzoeken via Google Maps, is dit nu dus ook mogelijk binnen Instagram.
Wat je binnen Instagram meer ziet dan binnen Google Maps is natuurlijk het visuele aspect. Foto’s die door bedrijven zijn gepost op Instagram zijn direct zichtbaar.
Daarnaast kun je direct met de personen achter het bedrijfsprofiel communiceren. Dat kan binnen Google dan weer alleen via het Google Mijn Bedrijf profiel en niet direct via Google Maps.
Als jouw bedrijfslocatie in het verleden is getagd door andere vertegenwoordigers van bedrijven, dan is ook deze content terug te zien binnen Instagram.
Waarom is deze functie met instagram locatiekaarten geïntroduceerd?
Veranderend zoekgedrag.
Eerder lazen we al dat een groot gedeelte van de jongeren zich niet meer wenden tot Google als zoekmachine, maar dat met name TiKTok een zoekmachine is geworden om content op te zoeken.
Google zelf erkent deze verschuiving in het zoekgedrag van jongeren. Google Senior Vice President Prabhakar Raghavan zei het volgende hierover op een conferentie:
“In onze studies zien we dat bijna 40% van de jongeren, als ze op zoek zijn naar een plek voor de lunch, ze niet naar Google Maps of Google gaan om te zoeken. Nee, ze gaan naar TikTok of Instagram.”
Social media platformen die als zoekmachine worden gebruikt.
Dat is de reden dat nu ook Instagram zijn zoekfuncties verder uitbreid qua mogelijkheden.
Als je dus binnenkort plotseling een grote toevoer aan nieuwe klanten jouw zaak binnen ziet komen, hebben ze je misschien wel gevonden op de Instagram locatiekaart.
Wil je lokaal beter gevonden geworden met je bedrijf?
We deelden eerder een aantal andere lokale seo tips voor een betere online zichtbaarheid.
Vond je deze tips waardevol? Wil je, je online marketing uitbesteden? Hulp nodig van een SEO specialist?
Sluit je aan bij andere marketeers en ondernemers die maandelijks als eerste het laatste nieuws in hun inbox ontvangen.
< 0,3% melden zich af voor onze nieuws updates!
< Je ontvangt onze nieuwsupdates altijd GRATIS.