Je deelt waardevolle content op LinkedIn, maar toch scrolt je doelgroep er achteloos voorbij. Je posts krijgen nauwelijks bereik of interactie.
Frustrerend, toch?
Je weet dat je boodschap krachtig is, maar in de eindeloze stroom van updates gaat hij simpelweg verloren. En terwijl je concurrenten zichtbaar groeien met creatieve posts, blijft jouw expertise onopgemerkt.
De oplossing? Een LinkedIn carrousel post. Met deze visueel aantrekkelijke vorm van content trek je de aandacht, houd je lezers vast én geef je je boodschap gestructureerd en impactvol weer.
In dit artikel bespreken we achtereenvolgens:
- Voorbeeld van een Linkedin carrousel post
- Hoe maak je een LinkedIN carrousel post [ incl. stappenplan]?
- Wat zijn de voordelen van een Linkedin carrousel post?
- Linkedin carrousel post maken met AI binnen ChatGPT
Voorbeeld van een ‘LinkedIN carrousel post’
Je hebt ze vast wel eens voorbij zien komen; De ‘LinkedIN carrousel post’. Een post bestaande uit meerdere foto’s / slides die in carrousel vorm worden gepresenteerd in je LinkedIN tijdlijn.
Tegelijkertijd wil je zelf ook zo’n post maken en presenteren aan jouw volgers, maar hoe doe je dat?
Stoelriemen vast. Over luttele minuten weet jij hoe je deze LinkedIn tip toe kunt passen.
Voorbeeld carrousel post

Hoe maak je een LinkedIN carrousel post?
We gaan deze stappen hieronder, zoveel mogelijk voor je visualiseren, zodat je over een paar minuten precies weet hoe je dit voor jouw bedrijf kunt opzetten. Wil je hier niet zelf mee aan de slag? Dan kun je natuurlijk ook altijd je social media uitbesteden.
Vele andere bedrijven maken al gebruik van deze LinkedIN marketing strategie voor bedrijven.
Stap 1
Stap 1: Klik op de button; ‘Begin met het schrijven van een bijdrage’ (*zie afbeelding hieronder in het gele kader)

Stap 2
Stap 2: Klik op het icoontje ‘document toevoegen’ (*zie afbeelding hieronder in het groene vierkantje)

Stap 3
Stap 3: ‘Bestand selecteren’
- Selecteer een PDF bestand die je hebt opgeslagen op je PC. Hiervoor moet je eerst een reeks foto’s omzetten naar een PDF bestand. Dit kun je doen via de site van SmallPDF.

Stap 4
Stap 4: ‘Document uploaden’
Zodra je het document (PDF) hebt gedownload kun je:
- Beschrijvende titel toevoegen

Belangrijk: Controleer goed of de slides in de goede volgorde staan binnen het PDF document. Je wilt je verhaal wel in de goede volgorde presenteren natuurlijk.
Klik vervolgens op ‘gereed’
Stap 5
Stap 5: LinkedIN post vormgeven
Zorg dat je een pakkende tekst bij je carrousel post toevoegt. Met name de titel van je LinkedIN post is van groot belang. De titel bepaald voor 80% of mensen blijven hangen bij jouw LinkedIN post, of dat ze door scrollen.
Daarnaast is het belangrijk dat je het document ook een titel meegeeft. Dit kun je doen door op het icoontje te klikken onder de groene pijl hieronder op de afbeelding.
Hiermee wordt je document beter gevonden binnen het LinkedIN platform, daarnaast geeft het ook context aan LinkedIN waar je document over gaat.

Zodra je, je LinkedIn post helemaal hebt afgerond klik je op ‘plaatsen’.
Wat zijn de voordelen van een Linkedin carrousel post?
- LinkedIN carrousel posts zorgen voor interactie met je post. Iedere keer dat iemand op de pijltjes klikt om de volgende slides te bekijken geldt als een interactiemoment in de ogen van LinkedIN.
- Binnen een carrousel post kun je een verhaal delen binnen 1 post. Zorg dat je de aandacht vast weet te houden van je volgers en andere geïnteresseerden.
- Je kunt ook LinkedIN carrousel advertenties opzetten.
Linkedin carrousel post maken met AI binnen ChatGPT
Een LinkedIn carrousel post maken kost vaak veel tijd: van het bedenken van een pakkende insteek tot het schrijven van de teksten en het visueel aantrekkelijk opmaken van de slides.
Met AI binnen ChatGPT en helemaal met een op maat ingerichte Custom GPT, kun je dit proces echter razendsnel stroomlijnen.
Onze collega Peter Vermeer heeft een eigen Custom GPT gemaakt binnen ChatGPT: De Carrousel Generator.

Je geeft simpelweg je URL van de pagina, of de tekst die je wilt omzetten door en de Custom GPT genereert in enkele minuten een complete carrouseltekst inclusief indeling per slide.
Zo houd je meer tijd over voor je online marketing strategie en interactie, terwijl je tóch professionele, consistente en creatieve content publiceert die opvalt in de LinkedIn-feed.